2011. május 30., hétfő

Lars von Trier – persona non grata

Lars von Trier
Az idéni cannes-i filmfesztiválon, ami az utóbbi idők egyik legsikeresebbje volt, a híres dán filmrendező botrányos megjegyzéseket tett versenyfilmjének, a Melancholiának, sajtótájékoztatóján. Lars von Trier-t náci nyilatkozásai miatt kitiltották a filmfesztiválról és nem kivánatos személynek nyilvánították Cannes-ban.




Cannes, sajtókonferencia
Von Trier soha nem politikailag korrekt megjegyzéseiről volt híres, sajtótájékoztatókon pedig fekete humora egyszerre komikus és kényelmetlen helyzetek megteremtője. Melankólia című filmjét megelőző sajtókonferencián azonban meglehet, hogy túlfeszítette a húrt, sokkoló kijelentései pedig meglepetésképpen értek mindenkit, beleértve a mellette ülő Kirsten Dunst és Charlotte Gainsbourg hitetlenkedő személyét. Egy, a germán gyökereire vonatkozó kérdés megválaszolása közben olyan láncreakciót indított el, amiből nem tudta kihúzni magát.

<object width="560" height="349"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/RWFYcEtcew4?fs=1&amp;hl=en_US"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/RWFYcEtcew4?fs=1&amp;hl=en_US" type="application/x-shockwave-flash" width="560" height="349" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed></object>

„Sok ideig azt hittem, hogy zsidó vagyok, és boldog voltam, hogy az lehetek, aztán találkoztam Susanne Bier-rel és már nem voltam olyan boldog. Később megtudtam, hogy valójában náci vagyok. A családom német származású. Ebből származott valamilyen féle elégtételem. Mit mondhatnék? Megértem Hitlert… együttérzek vele picit.” Ezután a rendező pontosított és elmondta, hogy „Nem úgy gondolom, hogy a második világháború mellett lennék, vagy a zsidók ellen, még Susanne Bier ellen sem. Tulajdonképpen nagyonis mellettük vagyok. Minden zsidó pártján. Hát, talán Izraael egy kicsit borzalmas, de…” Ezt a pontot követően azonban komplett elásta magát von Trier, a jelenet a két bájos hölgy kíváncsi tekintetével megfúszerezve igazán különös súllyal robbant be a szobába, amikoris Lars von Trier végre befejezte a gondolatmenetét ezzel a kijelentéssel: „Most hogy húzhatom ki magam ebből? Ok. Náci vagyok.”

Kirsten Dunst, Lars von Tries, Charlotte Gainsbourg

 A fesztivál vezetősági kara csütörtökon, 2011 május 19-én rendkívüli gyűlés keretén belül eldöntötte, hogy sajnálatos módon Lars von Trier a szólásszabadság és alkotások megvédésére szánt ezen fórumán elfogadhatatlan, tűrhetetlen és a fesztivált jellemző emberségességgel és nagylelkűséggel ellentétesek. A vezetőség szigorúan elítélte a rendező megjegyzéseit és azonnali hatálybalépéssel nem kívánatos személynek nyilvánította őt a Cannes-i Filmfesztivál keretén belül. 


<object width="560" height="349"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/x_xsm46s2Gg?fs=1&amp;hl=en_US"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/x_xsm46s2Gg?fs=1&amp;hl=en_US" type="application/x-shockwave-flash" width="560" height="349" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed></object>

Lars von Trier filmje, a Melancholia ezek ellenére viszonylag nagy sikert aratott, a világ végét bemutató történetben nyújtott remek alakításáért a legjobb női főszereplőnek járó díj Kirsten Dunst-é lett. 
Jelenet a Melancholia c. filmből

Melancholia

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése