2011. április 10., vasárnap

A fogkefe és a nemiség ̶ Nádas Péter Kolozsváron


  Theiss Eliza





















"Megtalálni azon dolgok értelmét, amit a hallgatás helyettesít" - Nádas Péter kijelentése  motója is lehetett volna a Korunk Akadémia április 7-i felolvasóestjének, amelynek központi témái a csend, tabuk és a szeretkezés voltak.

A Balázs Imre József moderált felolvasóesten megközelítőleg kétszázan vettek részt. Így nemcsak minden szék, de szinte minden ablakpárkány is foglalt volt a Tranzit Házban. Ez, és az összegyűltek változatos életkora bizonyította, hogy az első kolozsvári Nádas Péter felolvasóest rég várt esemény volt.
A kétórás találkozón a Kossuth-díjas szerző életének és munkásságának több központi témáját érintette, hol megnevettető, hol sokkoló hangnemben. A "hova kell tenni a fogkefét, hogyan kell kinyomni a tubusból a fogpasztát – ezek mind komoly problémák" és "a hallgatásnak van egy misztikus kvalitása" jellegű replikáit tipikus nádas péteri nyugodtsággal adta elbűvölt közönségének. Annak a közönségnek, aki egyetlen dolgot kifogásolt: a sikertelen hangosítást.



A diktatúra korára emlékezve Nádas a csendet mint hallgatást közelítette meg, mint a beszéd negatívumát: "a diktatúrában a csendnek külön értéke van, mondanivalója", akárcsak az ezt parancsra megtörő tapsnak. Említette a diktatúra tilalomlistáját, amely tartalmazta miről kell hallgatni, miről szabad beszélni és hogyan. Kifejtette, hogy nemcsak a diktatúrák rendelkeznek tilalomlistákkal, hanem a demokráciák is – maga a demokrácia legitimitása tabutéma a 21. század társadalmaiban, amelyek szólásszabadsággal kérkednek. 

A legnagyobb tabu pedig a szerelem és szeretkezés, még mai túlszexualizált világunkban is . Hiszen még mindig erősek a társadalmi konvenciók, hogy miről kell hallgatni a szerelmi érintkezést illetően – úgy lelki, mint testi vonatkozásaiban, illetve, hogyan lehet beszélni róla. Nádas szerint ennek a diskurzusnak pedig semmi köze ahhoz, ami valójában történik két ember között: "csak áttételesen értesülünk szeretkezéseinkről". Nemcsak külső, de belső nyelvünk is hiányzik, ami képes legyen az élményt leírni. Klinikai nyelvezetet használunk, esetleg szimbolikusat, vagy, mint manapság egyre gyakrabban, obszcén szavakat , amit "bimbózó diáklányok is használnak az autóbuszon". 

Mint szerző, aki a szerelmet nem társadalmi vagy politikai kérdésként kezeli, hanem önmagában és mikro történésein keresztül, gyakran szembesül az obszcenitás vádjával. Ezúttal kihasználta az alkalmat, hogy tisztázza: ő azokat a kifejezéseket használja, amelyeket mindenki megért.





A közönséget különösen megfogott az idő és halál témája, amelyet a szerző 1993-as három és fél perces klinikai halála kapcsán vezetett be. Elmondta: "az idő, mint olyan, csak átmenet, ha létezel is benne, csak átmenet".

A találkozást két felolvasás fűszerezte, majd néhány kérdés egy túllelkesült rajongótól, aki barokk körmondataiban önnön kérdéseire válaszolt, a szerző és közönség együttes derültségére. Az est hagyományos könyvdedikálással zárult.



Diktatúra, kapitalizmus, apokalipszis, és egy kis felolvasás - Nádas Péter Kolozsváron

Nádas Péter író volt a Korunk Akadémia áprilisi első találkozójának a meghívottja. Az eseményre a Tranzit Házban került sor, az est házigazdája Balázs Imre József, a Korunk főszerkesztője volt. Szó esett Kolozsvárról, diktatúra és kapitalizmus kapcsolatáról, címadásról, no meg egy kis felolvasásnak is tanúi lehettek a bezsúfolt újságíró szakos diákok és mások, akik nem ebbe a kategóriába tartoztak. Az alábbi videó csak egy rövid összefoglaló az estről. 


Kiss Gábor

Hogyan ne készítsünk fotóriportot!

1. Ne menjünk olyan fényképezőgéppel fotózni, amit nem tudunk használni.
Kicsike kompakt géppel nehéz, egyszerre természetes, neon és hagyományos égőkkel megvilágított teremben jó képet készíteni.

Mert vagy túl sötét...
vagy túl világos és homályos lesz a kép.


2. Üljünk az első sorba, vagy a sor legszélére.


Macerás dolog két fej között jó képet készíteni.


3. Még mielőtt megérkezünk a helyszínre, tisztázzuk, milyen műfajban szeretnénk beszámolni az eseményről. Mert ha időközben úgy döntünk, hogy rettentő eredetiek szeretnénk lenni, és felolvasó estről szeretnénk fotóriportot készíteni (ami lássuk be, eleve rendhagyó megközelítés lenne) akkor jó, ha képekben is végigkövetjük az eseményt. Nem csak könyvek mögött társalgó úriembereket/unatkozó ismerőseinket fényképezzük.