2011. május 17., kedd

Filmre váltott a Bretter-kör?
Antigonét vetítettek a Bulgakov pincéjében

Hosszas mozgolódás és némi technikai zűr után megkezdődött a hétfői már megszokott Bretter György Irodalmi Kör. A szokványos pillanatkép azzal vált újszerűvé, hogy ezúttal nem valami feltörekvő, szárnyát bontogató irodalmárt vett górcső alá a szépszámú publikum, hanem mozgókép került a terítékre. A Bulgakov pincéjében Jakab-Benke Nándor legújabb, vagy inkább egyetlen, játékfilmjét vetítették, ami aztán a vita alapjául szolgált metaforák és kimunkált frázisok helyett.

Beszélgetés a vetítés után (Oláh-Badi Levente és Zágoni Bálint a kép bal oldalán)
Önéletrajz két mondatban - dobozban
1981-ben születtem Szentgyörgyön, a Székely Mikóba jártam, majd a BBTE-n újságíróira, aztán Sapientián filmszakra, ahol 2008-ban diplomáztam, rendezőként. A Filmtett kritikarovata mellett kisebb-nagyobb és többé-kevésbé vicces filmeket készítek, a háttérben doktorálok (vietnami háborús filmek témában), zenét szerzek (ha kell), filmeket gyűjtök, fotózgatok stb.


A rekeszizmokat jócskán megtornásztató film, az erdélyi filmkészítés buktatói elé tart tükröt, kishazánkra jellemző tipikus konfliktusokba ágyazva Antigoné történetét.
A vitát Papp Attila Zsolt indította el, a hallgatóság nagy részében megfogalmazódó kérdéssel, hogy tényleg egy hiteles Antigoné film volt a céljuk az induláskor, vagy egy werkfilmet szerettek volna készíteni. Az igenlő válasz Lakatos Robit, a Bahrtalo rendezőjét is meglepte, aki mosolyogva csak ennyit mondott: Ti, hülyék vagytok!
Az alkotók elmondása szerint egy csokorba szerették volna gyűjteni a filmforgatásokon fellépő motívumokat, hogy: megjelenik a rendőrség, felborul a miccs, az operatőr lenyúlja a fiatal színésznőt a rendező orra elől stb.
A közönség több felszólalója szerint az alkotás azért is jó, mert Erdélyben, erdélyi filmes nehézségekkel még nem csináltak játékfilmet, és a benne levő archetípusok is nagyon jól működnek. Lakatos Robi is egyetértett a dicsérő szavakkal, elmondva, hogy: „Ennek a filmnek nem lehet felróni semmit. Minél inkább megyünk komédiába, annál inkább rúgjuk fel a dramaturgia szabályait. Éppen ezért, nem jók a fiúk, hanem nagyon jók.”  Ugyanakkor a rendező, az alkotók egykori tanára hozzátette, hogy azért nem válik a film világsikerré, mert nincs meghatározva benne a főszereplő személye, és a központi karakter nem megy keresztül látványos változáson, nem kell megküzdenie a gonosszal, mivel a negatív karakter is beazonosíthatatlan. Lakatos Robi egyedül rossz marketing stratégiát kifogásolta, ami miatt a film kisebb köröket futott le, a megérdemeltnél.




A Kukker két videógyárosa elmondta, hogy az alkotás folyamata általában Badi őrült ötleteivel kezdődik, amiken Nándi próbál finomítani, vászonbaráttá formálva azokat. Zárásképpen sokan a Kukkeren látható vonal követésére biztatták az alkotókat, abból a tényből kiindulva, hogy egy-egy videó nagyobb nézetséggel rendelkezik, mint számos nagyjátékfilm. Jakab-Benke Nándor azonban megjegyezte, hogy mint akármelyik rendes filmesnek az ők álmuk is egy igazi játékfilm rendezése, mindennel, ami az valójában együtt jár.
Beáta